Jak začít podnikat?
Sníte o tom, že se stanete svým vlastním pánem a budete pracovat na něčem, co vás skutečně baví? Začít podnikat možná není tak těžké, jak si myslíte. V tomto článku vám prozradíme, jak s podnikáním začít a na co se připravit.
Chce to ten správný nápad
Začít podnikat je technicky snadné, avšak dokázat se uživit už může být docela oříšek. Proto nic neuspěchejte a dobře si promyslete, co vlastně chcete jako podnikatel dělat a jak docílit toho, abyste po pár měsících práce na sebe neskončili na pracovní podpoře. Budete tedy potřebovat solidní podnikatelský plán.
Založení živnosti
Nejjednodušším krokem v podnikání je založení živnosti. Stačí zajít na jakýkoliv Živnostenský úřad a vyplnit registrační formulář, kterým se zároveň přihlásíte a zavážete k platbě dani z příjmu, sociálnímu a zdravotnímu pojištění. K registraci vám postačí občanský průkaz a 1000 Kč na správní poplatek.
Až budete formulář vyplňovat, doporučujeme vyznačit více oboroů, ve kterých plánujete podnikat. Nikdy nevíte, jakým směrem se vydáte. Pokud se tedy například chcete živit grafickým designem, přidejte si například i obor vzdělávání či fotografické služby. Za každé budoucí ohlášení změny oboru živnosti totiž budete muset zaplatit 500 Kč. Při první registraci však nemáte limit.
Jaké jsou druhy živností?
Rozlišujeme dva druhy živností - ohlašovací (volná, řemeslná, vázaná) a koncesované. Nejsnazší je podnikání s volnou živností, kte které nepotřebujete žádný doklad o vzdělání či praxi v oboru. Jediné, ci potřebujete je být svéprávný.
Pro vykonávání řemeslné živnosti budete navíc muset doložit svou bezúhonnost a doklady o řádně ukončeném vzdělání v oboru ( středoškolské s výučním listem, maturitou, vyšší odborné, vysokoškolské) či doklady o absolvování rekvalifikačního kurzu nebo praxe u předešlého zaměstnavatele.
Dále budete potřebovat uznání odborné kvalifikace vydané uznávacím orgánem či doklad o získání všech profesních kvalifikací tak, jak jsou pro odpovídající povolání stanoveny v Národní soustavě kvalifikací.
Pro vykonávání vázané činnosti budete muset prokázat svou bezúhonnost a odbornou způsobilost dokladem o uznání odborné kvalifikace,vydaným uznávacím orgánem.
Koncesovaná živnost je speciální druh podnikání, který vyžaduje získání zvláštního povolení od státního orgánu. Toto povolení se nazývá koncese.
Na rozdíl od řemeslných nebo volných živností, které můžete začít podnikat hned po registraci na živnostenském úřadě, koncesovaná živnost podléhá přísnějším podmínkám. Tuto živnost budete potřebovat, pokud budete chtít podnikat v prodeji léčiv, výrobě a prodeji alkoholu, hazardu, soukromých bezpečnostních službách nebo třeba pohřebnictví.
K založení živnosti budete potřebovat souhlas majitele nemovitosti, kde plánujete podnikat. Živnostenský úřad vám přidělí číslo provozovny a zapíše vás do rejstříku. Trestní bezúhonnost si úřad ověří sám, takže netřeba se stresovat sháněním výpisu z trestního rejstříku.
Jak napsat dobrý podnikatelský plán?
Podnikatelský plán je váš roadmapou k vašemu úspěchu. Pomocí tohoto dokumentu si strukturujete vaše myšlenky. Pomůže vám také získat financování a sledovat pokrok vašeho podnikání.
Při psaní buďte co nejkonkrétnější - uvádějte přesné informace a čísla. Buďte také realističtí - založte své předpoklady na reálných datek a zkušenostech.
Váš podnikatelský plán by měl vidět do budoucnosti a nezaměřovat se na pouhé tady a teď. Stanovte si tedy dlouhodobé cíle. Tento dokument je flexibilní a dá se v čase přizpůsobovat situaci.
Pokud si nejste jistí, jak dát váš podnikatelský plán dohromady, neváhejte se obrátit na nějakého mentora. V našem podcastu jste mohli vidět například Pavla Železného, který stojí za úspěšným žižkovským multifunkčním prostorem Pracovna.
„Ono to vypadá strašně jako cool, že někdo podniká, ale je to to nejblbější, co si můžete vybrat. (…) Jestli chcete podnikat, tak to nedělejte. Pokud fakt jako nejste blázni…”, řekl ve 23 epizodě. Nicméně sám pořádá v Pracovně akce, kde propojuje začínající a zkušené podnikatele.
Dalšími skvělými rádci pro váš nový byznys mohou být Libor Zinkaizl a Jan Laibl, kteří založili Prospirio a pomáhají ostatním podnikatelům nastavit správné cíle a strategie.
Co by měl dobrý podnikatelský plán obsahovat?
- Shrnutí: Stručný přehled celého plánu, včetně vašeho podnikatelského záměru a klíčových bodů.
- Popis společnosti: Právní forma, historie, mise a vize společnosti.
- Analýza trhu: Popis trhu, cílová skupina, konkurence a vaše konkurenční výhoda.
- Produkt/služba: Detailní popis toho, co nabízíte, včetně jedinečných vlastností a výhod.
- Marketing a prodej: Strategie pro získání zákazníků, stanovení cen, distribuce a propagace.
- Operace: Popis toho, jak budete vyrábět nebo poskytovat své produkty/služby.
- Tým: Představení týmu a jejich kvalifikace.
- Finanční plán: Předpokládané příjmy, výdaje, zisk a ztráta, cash flow.
- Přílohy: Životopisy klíčových osob, průzkumy trhu, smlouvy atd.
Založení s.r.o.
Pokud budete chtít pro své podnikání založit s.r.o, připravte se, že to bude trošku delší proces. Založení s.r.o. vyžaduje splnění několika formálních náležitostí. Kromě volby názvu společnosti a určení jejího sídla je nutné přesně definovat předmět podnikání. Dále je třeba se postarat o veškerou dokumentaci spojenou se založením společnosti, včetně stanov, pokud budete mít společníky. Nezbytnou součástí procesu je registrace pro DPH a určení výše základního kapitálu.
Co budete potřebovat:
Společenská smlouva: Obsahuje informace o názvu společnosti, sídle, předmětu podnikání, společnících, základním kapitálu a dalších důležitých skutečnostech. Tu sepíšete společně s notářem a necháte ověřit podpisy.
Souhlas vlastníka nemovitosti: Pokud bude sídlem společnosti byt nebo dům, potřebujete souhlas vlastníka.
Doklad o splacení základního kapitálu: Potvrzení o tom, že jste vložili peníze na účet společnosti.
Vaši firmu bude třeba nechat zapsat fo obchodního rejstříku.
Marketing
Abyste měli s vaším podnikáním šanci na úspěch, budete ho muset nějak dostat mezi lidi. Pokud se vaše podnikání nezaměřuje lokálně na malinkou oblast, kde si o vás mohou lidé říct na základě zkušenstotí per huba, bez marketingu se neobejdete.
Jelikož práce s agenturami či specialisty něco stojí, pravděpodobně se budete muset propagaci svého byznysu zpočátku muset věnovat vy. Rozmyslete si, kolik času můžete marketingu věnovat (případně váš rozpočet na profesionála) a zamyslete se nad tím, které komunkační kanály mají vzhledem k povaze vašeho podnikání smysl. Doporučujeme vybrat si 2- 3 a těm se věnovat naplno. Nemá smysl být na všech sociálních sítích.
Kromě sociálních profilů zainvestujte do dobrého webu, kde bude fungovat SEO. Díky dobře zpracovaným textům můžete získat nové zákazníky z Google či seznamu.
Účetnictví
Pokud nemáte zkušenosti s vyplňováním daňového přiznání a formulářů pro ČSSZ a pojišťovnu, doporučujeme vám svěřit se du rukou dobrého účetního. Ten bude mít vaše účetnictví pod kontrolou po celý rok, a pak budete mít jistotu, že něco neuděláte špatně.
Další vzdělávání a potkávání se s lidmi
Choďte na kurzy podnikání, najmětě si mentora nebo navštěvujte nejrůznější setkání určená podnikatelům. Nikdo učený z nebe nespadl a v podnikání je důležité být neustále v obraze.