Služby

Proč je lepší svěřit postprodukci do rukou profesionálů?

18.7.2024
Autor:
Katka

Zorganizovat celý tým a natočit video je teprve začátek. Aby výsledek vaší práce stál opravdu za to a zaujal vaše zákazníky, musí projít kvalitní postprodukcí. Co to vlastně je a jak si zajistit ten nejlepší výsledek? Jako vždy, rádi vám poradíme!

Co je to postprodukce?

Každý film, televizní pořad či jen zábavné video z dovolené před uveřejněním prochází procesem postprodukce. To je fáze, která následuje hned po samotném natáčení či záznamu. Postprodukce zahrnuje hned několik činností:

  • Střih záběrů a jejich seskládání
  • Zvukové úpravy
  • Přidání vizuálních efektů
  • Korekce barev
  • Finální mix zvuku

Tato fáze je klíčová pro dosažení správné atmosféry a vyprávěcího stylu, který režisér, klient či samotný tvůrce zamýšlel. Obvykle na ní pracuje více specialistů - střihači, zvukoví inženýři, specialisté na vizuální efekty atd. Ale v malých produkcích není neobvyklé, že tyto role zastane jeden člověk.

I takto může vypadat postprodukce (zdroj obrázku: DALL-E)

Díky pokročilým technologiím a softwaru může postprodukce výrazně změnit vzhled a pocit filmu nebo videa, přidat nebo upravit prvky, které nebyly během hlavního natáčení k dispozici, a zlepšit celkovou kvalitu zvuku a obrazu. Dnešní filmy se například již neobjedou bez zeleného plátna a technologie CGI. Ta umožňuje tvůrcům vytvářet pomocí počítače obrazy, které by byly obtížně nebo dokonce nemožně realizovat pomocí tradičních metod, jako jsou speciální efekty, modely nebo triky s kamerou. Jedná se o různé vizuální efekty (explodující budovy, mimozemské bytosti či fantastické prostředí) nebo třeba animace (jako například využívá pro své filmy Pixar či DreamWorks).

Jak se pozná kvalitně sestříhané video?

Postprodukce je do určité míry dána vkusem, co se týče vizuálního stylu. (Například film 300: Bitva u Thermopolis Zacka Snydera na někoho může působit až příliš stylizovaně a uměle, ač se jedná o živé herce) Co se ale týče střihu, kvalitu poznáte hned z několika aspektů:

Plynulost a koherence: Střih by měl být plynulý a logicky propojovat jednotlivé scény nebo segmenty tak, aby divák snadno pochopil dějovou linii nebo hlavní myšlenku. Skoky v čase nebo prostoru by měly být jasně identifikovatelné a nesmí způsobit zmatek. To se například trošku nepovedlo tvůrcům netflixáckého Zaklínače. Kdo nečetl knihy, ten se v prvních epizodách ztratil!

Rytmus a tempo: Akční scény mohou mít rychlejší střih, zatímco více emotivní nebo dramatické momenty mohou vyžadovat pomalejší tempo, aby umožnily divákům prožít emoce.Video by zkrátka mělo mít vhodné tempo odpovídající jeho obsahu a účelu.

Správné načasování: Načasování střihu je klíčové pro maximální dopad humoru, napětí, nebo překvapení. Dobře načasovaný střih může zvýraznit důležité momenty a zlepšit celkový dojem z videa.

Podpora příběhu a emocí: Každý střih by měl sloužit k posílení příběhu nebo emocí, které video snaží vyjádřit. Výběr záběrů a jejich uspořádání by mělo přispívat k vyprávění a pomáhat vytvářet hlubší spojení s divákem.

Audiovizuální harmonie: Zvuková stopa (včetně dialogů, hudby a zvukových efektů) by měla být synchronizována s obrazem. Jedině tak vytváří kohezivní a působivý audiovizuální zážitek.

Kreativní vizuální efekty a přechody: Pokud jsou použity vizuální efekty nebo přechody, měly by působit přirozeně a podporovat atmosféru nebo styl videa, nikoliv odvádět pozornost od hlavního obsahu.

Účinné využití grafiky a titulků: Jakékoli grafické prvky nebo titulky by měly být čitelné a stylisticky vhodné k celkovému designu videa. Měly by doplňovat vizuální obsah, nikoliv překážet nebo přetížit záběry.

Pro postprodukci jsou klíčové střihové softwary. (zdroj obrázku: DALL-E)

Jak poznat dobrého střihače?

Jak jsme si tedy výše vysvětlili, postprodukce je pro výsledný produkt klíčovou záležitostí a není radno ji podceňovat. Pokud chystáte nějaký větší projekt, který bude vyžadovat náročnější úpravy, rozhodně se vám vyplatí povolat do vašich služeb skutečného profesionála. Jenže jak ho poznat? Cenová nabídka a osobní setkání vám k tomu stačit nebude. Vyžádejte si jeho portfolio a všímejte si detailů:

  • Opravdu dobrý střihač dokáže svým uměním udržet vaši pozornost. Hraje si tedy například s tempem, jak jsme zmiňovali výše. To znamená, že rozumí, kdy zrychlit střih pro zvýšení napětí, nebo naopak zpomalit pro hlubší emoční momenty.
  • Profesionál pracuje s profesionálními softwary a dokáže je ovládat na vysoké úrovni. Takže když nastanou nějaké technické problémy, dovede si s nimi hravě poradit. Nebojte se potenciálního střihače zeptat, v čem pracuje!
  • Střih není jen samotné práci v softwaru, ale také o kreativním procesu a schopnosti vyprávět. Dobrý střihač ví, které záběry vybrat a jak je uspořádat tak, aby podpořily narativní strukturu díla a jeho emoční dopad. Nebojí se také experimentovat s různými technikami střihu, což může vést k jedinečným a působivým výsledkům.
  • Dobrý střihač by měl mít cit pro zvukový design a jeho integraci do vizuální složky. Výběr a střih hudby a zvukových efektů jsou klíčové pro podporu atmosféry a emocí ve filmu. Špatně zvolená hudba může naprosto změnit celé vyznění scény!

Takto to vypadá, když se nepodaří sladit hudbu s obsahem scény.


Kromě výše zmíněných věcí hledejte profesionála, který je trpělivý, má smysl pro detail a - a to je opravdu důležité - umí komunikovat. Střihač totiž musí úzce spolupracovat s režisérem a dalšími členy týmu, případně s vámi jako klientem. Musí být tedy schopen efektivně komunikovat své nápady a být otevřený zpětné vazbě.

Kde získáte kvalitně odvedenou postprodukci?

Teď už víme, jak by to mělo vypadat, takže už nám zbývá jen odpovědět si na otázku: kde takového experta na postprodukci najít?

V Praze existuje celá řada kvalitních videoprodukcí, které se postarají o tvorbu vašeho obsahu od začátku do konce, tedy nabízí i služby postprodukce. Včetně naší Autentické produkce. Pokud si netroufáte na střih svého podcastu či reklamy, určitě se neváhejte na nás obrátit. My jsme totiž při výběru členů našeho týmu byli opravdu důslední!