Služby
Asertivita

Příklady asertivního chování. Jak příště zvládnout situaci jinak?

16.2.2025
Autor:
Kateřina

Asertivní chování by si měl osvojit každý, kdo chce něco dokázat a nebýt neustále zneužíván ostatními. Být hodný a nápomocný je fajn, ale pokud si nenastavíte hranice, brzy vám je někdo překročí a můžete se tak dostat do unavující smyčky, kdy nad vámi mají druzí nadvládu. Jak asertivní chování vypadá a jak může zlepšit situaci? Pojďme si to ukázat na příkladech z praxe…

Proč je dobré být asertivní?

Asertivita je dovednost, která nám umožňuje vyjádřit své názory, potřeby a pocity jasně a s respektem k druhým. Není to agrese, ale ani pasivita. Je to zdravá forma komunikace, která nám pomáhá budovat lepší vztahy a dosahovat svých cílů.

Více do hloubky jsme se tím, co je asertivita zabývali v předchozích článcích. Pokud se chcete této dovednosti naučit, osvojte si naše asertivní desatero pro lepší komunikaci.

Nenechte si všechno líbit. Ani v práci!

V práci trávíme opravdu spoustu času a pokud nejsme asertivní, můžeme ho tam za stejný plat strávit ještě více. Však to jistě znáte - blíží se čas, kdy již můžete pomalu zaklapnout počítač a sbalit si věci, když v tu ránu za vámi přijde šéf či kolega, že teď je třeba něco udělat. A vy se vrátíte k počítači, i když jste slíbili partnerovi, že půjdete spolu na rande… To se asertivním lidem nestává.

Pojďme si ukázat typickou situaci z pracovního prostředí:

Šéf vám zadá úkol, který nemůžete stihnout ve své pracovní době, jelikož máte spoustu jiných úkolů, kterým se musíte věnovat. Jenže vy nechcete dělat vlny a bojíte se, že vás šéf bude považovat za neschopné a vyhodí vás. A proto řeknete „ano“ a pracujete přesčasy, jste frustrovaní a vyčerpaní. Výsledkem pak může být vyhoření.

A jak tato situace vypadá, když máte dovednost asertivity?

Šéf vám zadá úkol, který nemůžete stihnout ve své pracovní době, jelikož máte spoustu jiných úkolů, kterým se musíte věnovat. Vy mu ale vysvětlíte, že je tento úkol časově náročný a nemáte ho šanci při této vytíženosti zvládnout, proto vám na něj musí dát více času nebo vám s ním bude někdo muset pomoci. Vypracování úkolu tedy apriori neodmítnete, ani se nevymlouváte. Rovnou přicházíte se dvěma řešeními situace, která budou vyhovovat oběma stranám. Úkol bude splněn, ale ne na úkor vašeho volného času a duševního zdraví.

Dalším typickým pracovním případem je zvýšení platu. Pracujete ve firmě dlouho, zvládáte toho hodně a dobře, ale bojíte se jít za šéfem a požádat o více peněz. Možná doufáte, že si přece všimne, co všechno děláte a zvýšení platu nabídne sám. To se ale stává maximálně ve filmech a vy se tedy po čase cítíte nedocenění a frustrovaní.

Asertivní člověk však nečeká na zázrak a připraví si argumenty, proč si zaslouží zvýšení platu (úspěšný projekt, přínos pro firmu, zaučování nových kolegů…) Následně si sjedná se šéfem schůzku a s klidem a respektem si s ním o zvýšení platu promluví.

Nebojte se být asertivní, když něco nechcete nebo nemůžete dělat. ( zdroj obrázku: Unsplash.com)

Když něco není tak, jak jste si přáli, ozvěte se!

Dalším typickým příkladem, kdy vám asertivní přístup získá více je situace, kdy si třeba něco objednáte, avšak dostanete něco úplně jiného. Sáhněte si do svědomí, kolikrát jste prostě přijali mátový čaj místo černého, ač ho nemáte rádi, protože jste se nechtěli dohadovat s obsluhou?

V restauraci jste si objednali svíčkovou, ale místo ní vám číšník donese knedlo vepřo zelo. Vy se ale stydíte vyjádřit, že jste si objednali něco jiného, možná nechcete číšníkovi způsobit nepříjemnosti nebo nechcete, aby na vás všichni u stolu pak museli čekat a byla „zbytečně“ nepříjemná atmosféra, protože si „vymrzujete.“ Jenže pak jste ve výsledku nespokojení, že jste museli zapaltit za něco, co jste nechtěli a nedejbože to ani nemáte rádi.

A teď si tuto scénku přehrajeme jinak:

V restauraci jste si objednali svíčkovou, ale místo ní vám číšník donese knedlo vepřo zelo. Vy však číšníka slušně upozorníte, že vám přinesl jiné jídlo, než jste si objednali a požádáte ho o nápravu. Číšník se vám omluví za nepříjemnost, odnese pokaženou objednávku a brzy přinese svíčkovou. Ještě jednou se vám omluví a navrhne, že budete mít jídlo/nápoje na účet podniku. Vy z restaurace odejdete spokojení, protože jste si pochutnali na jídle, které jste si přáli a možná i zaplatili méně jen proto, že jste se ozvali.

Neobětujte se všem

Do nepříjemné situace vás nemusí dostat pouze jen šéf či někdo ve službách. Často se cítíme nekomfortně i zásluhou našich blízkých a přátel. Neustálá kritika nebo požadavky se nedají snášet dlouho. Tedy ne bez vašeho vyčerpání. Opět si dáme příklad:

Kamarád vás požádá o laskavost, na kterou nemáte čas nebo chuť. Jenže neumíte říct ne - co když se s vámi přestane bavit nebo kvůli vám mu něco nevýjde? A tak mu vyhovíte a pak se cítíte vyčerpaní a nespokojení.

Když ale kamarádovi slušně vysvětlíte, že mu tentokrát nemůžete vyhovět, ale pomůžete mu jindy nebo s něčím jiným, pochopí to a uvidíte, že se zařídí jinak. (A pokud ne, možná to není váš skutečný kamarád ale člověk, který vás chce jen využívat. )

Další situace:

Partner vás neustále kritizuje. Mlčíte a snášíte to, protože se bojíte konfliktu. Cítíte se ponížení a nerespektovaní.

Jak to vyřešit? Partnerovi klidně a s respektem sdělte, že vám jeho kritika vadí a že byste si přáli, aby s vámi mluvil jinak. Stanovte si hranice a trvejte na nich! Pokud je váš partner nebude chtít respektovat, pak je načase přehodnotit váš vztah. Láska a vzájemný respekt jsou základní pilíře partnerského vztahu.

Nebojte se vyjádřit svůj názor

Každý z nás má nárok na svůj názor a jelikož máme svobodu slova, můžeme ho i vyjádřit. Důležité je ale najít způsob, který nevyvolá ostrou hádku. Nikdy není dobré být agresivní a říkat druhým, že je jejich názor špatný. Stejně tak ale nemusíte mlčet.

Situace:

Na rodinné oslavě se strhne diskuze o politice. Máte jiný názor než většina, ale bojíte se ho vyjádřit, abyste nevyvolali konflikt.

Jak příště na to? V klidu a s respektem vyjádřete svůj názor a vysvětlete, proč si to myslíte. Účastníkům diskuze ukážete, že se nebojíte odlišovat, ale zároveň respektujete názory ostatních. Ostatně, diskuze jsou o výměně názorů!

Asertivita je klíčem k úspěchu a šťastnějšímu životu. Buďte pro sebe prioritou a mějte své vlastní potřeby a touhy na prvním místě. Neříkáme ale, že máte být sobečtí a nikomu nepomáhat. To určitě ne! Jen ne na úkor vás samých.