Služby
Jak na rozhovory

Jak napsat rozhovor, aby měl pro čtenáře přidanou hodnotu?

4.6.2024
Autor:
Katka

Člověk je tvor přirozeně zvědavý a zpravidla ho zajímají životy a zkušenosti ostatních lidí, zvláště pak těch, které nějakým způsobem obdivují. Rozhovory tedy mohou sloužit jako zdroj zábavy a způsob, jak se emocionálně spojit s někým jiným a obohatit svůj život o jeho zkušenosti a názory. Pokud jste se rozhodli někoho takového vyzpovídat, přečtěte si náš návod, ať víte, jak z vašeho rozhovoru dostat co nejvíce!

Rozhovor není jen obyčejné povídání

Rozhovor může vést každý, kdo je schopný řeči, ne však všechny rozhovory jsou hodnotné. Proto než se do interview pustíte, bylo by dobré se na něj připravit. Jak vést rozhovor v podcastu jsme probrali již dříve, proto se dnes podíváme na ten psaný. I ten má totiž své složitosti a zákonitosti!

K čemu jsou rozhovory dobré?

Chystáte se udělat rozhovor do magazínu o módě, lifestylového časopisu nebo do vědecké publikace? Každý žánr má svá specifika, avšak jednu funkci mají všechny společnou - informovat.  Rozhovory poskytují čtenáři příležitost získat nové informace a názory přímo od zdroje, a je jedno, zda se jedná o preferenci odstínu rtěnky či vhled do nějakého mezinárodního konfliktu. Člověk, který rozhovor bude číst si chce rozšířit své obzory, nebo porovnat své názory s někým jiným.

  • Lifestylové rozhovory

Lifestylové rozhovory obvykle mají za úkol ukojit čtenářovu zvědavost a přirozenou touhu po příbězích a novinkách. Takovéto rozhovory často odhalují osobní stránky respondentů, včetně jejich emocí a životních přesvědčení, díky čemuž budou mít čtenáři pocit, že je znají. A tím se posílí jejich jednostranný vztah. Mohou také lidi inspirovat a motivovat k dosažení vlastních cílů.

  • Publicistické a odborné rozhovory

Tyto rozhovory jsou pro čtenáře též zdrojem zábavy, ale v trochu jiném smyslu. Slouží totiž především jako vzdělávací nástroje, které pomáhají lidem porozumět složitým tématům nebo získat prakitcké rady a techniky v oborech, jako je politika, byznys, věda, umění atd. Rozhovory s odborníky také dodávají inspiraci k překonávaní osobních výzev.

Jak psaný rozhovor probíhá?

Rozhovor můžete uskutečnit několika způsoby, přičemž každý z nich má své výhody i nevýhody.

  • Osobně - tradiční způsob, jak zorganizovat rozhovor s nějakou osobností. Připravíte is otázky, nabijete telefon či diktafon a rozhovor provedete nad šálkem kávy v nějaké tiché kavárně či v domácím prostředí. Nahrávku si pak přepíšete a následně rozhovor zeditujete. Výhodou tohoto způsobu je, že je přirozený - můžete se dále doptávat, sledovat reakce a výraz respondenta. Nevýhodou je časová náročnost - na rozhovor musíte někam dojet, následně ho absolvovat a pak vás čeká několik hodin práce nad přepisem a úpravou textu. Dnes už naštěstí ale existují AI nástroje, které vám mohou s přepisem pomoci. I tak je časová investice o něco větší.
  • Po telefonu/online - pokud si chcete ušetřit cestu do kavárny, můžete rozhovor uskutečnit i po telefonu či v nějaké online aplikaci. Opět platí, že je rozhovor třeba nahrát a přepsat, avšak máte šanci témata probrat více do hloubky a následně si vybrat části, které vám přijdou přínosné.
  • Po emailu - Časově nejméně náročný způsob. Otázky totiž můžete respondentovi poslat všechny najednou do emailu a on vám pak pošle odpovědi. Vyhnete se cestování a náročnému přepisování a skládání myšlenek, protože psané odpovědi budou koherentní. Na druhou stranu jsou tu dvě rizika - odpovědi nemusí být dostatečné, případně se jich nedočkáte včas. Chybí tady i možnost „ping ponkgu“, kdy můžete na odpovědi reagovat a doptávat se na některé detaily. Je sice možné poslat follow up otázky na obdržené odpovědi, ale vše dost závisí na vstřícnosti dotazovaného.
  • Po chatu - Rozhovor po chatu je takový kočkopes. Simuluje reálnou konverzaci, avšak respondent má dostatek času si svou odpověď rozmyslet a srozumitelně ji zformulovat. Vy na ni můžete ihned reagovat a dál se doptávat. Nicméně takto vedený rozhovor může být též časově náročný a je možné, že se respondentovi nebude chtít vypisovat všechny své zajímavé myšlenky a odpovědi tak budou strohé.
Na každý rozhovor se interviewer musí dobře připravit. (zdroj obrázku: Dall-e)

Jak se na rozhovor připravit?

Poté, co se rozhodnete pro určitého respondenta a získáte od něj souhlas s rozhovorem, vás čeká domácí příprava. Zjistěte si o té osobě veškeré dostupné informace, přečtěte si několik rozhovorů… Vaším úkolem je totiž získat nějaké nové informace, které nejsou pro ostatní lidi tolik známé. Zároveň ale potřebujete zjistit témata, o kterých daný člověk hovoří rád a má o nich největší znalosti.

  • Vytvořte seznam otázek, které chcete položit. Mějte na paměti, že otázky by měly být otevřené a měly by povzbuzovat k rozsáhlejším odpovědím. Připravte se na to, že možná během rozhovoru budete muset upravit na základě odpovědí a případně přidat další doplňující dotazy.

  • Tip pro rozhovor vedený osobně

Pokud chcete, aby vám respondent dal opravdu dobré odpovědi, pošlete mu své otázky předem. Bude mít tak šanci se na vás připravit a jasně si v hlavě zformulovat odpovědi. Také se vyhnete nepříjemným momentům v případě, že na některé otázky nebude chtít odpovědět.

Při osobním setkání aktivně poslouchejte, co respondent říká. Reagujte na jeho odpovědi, pobízejte ho k hlubší diskuzi. Během nahrávání si dělejte poznámky a zaznamenávejte klíčové body či citáty v reálném čase.

Jak rozhovor zpracovat?

V případě, že se rozhovor odehrával osobně či po telefonu a nahrávali jste ho, jako první vás čeká transkripce. Jakmile budete mít celý záznam přepsaný, pusťte se do jeho editace. Logicky ho strukturujte, odpovědi upravte tak, aby neztratily původní smysl, avšak byly čitelné a poutavé. K rozhovoru napište úvod, které čtenáře namotivujte k tomu, aby si rozhovor přečetl. Rozhovor je dobré ukončit kratším závěrem.

Až budete s výsledkem vaší práce spokojeni, pošlete výsledný rozhovor respondentovi k autorizaci a následně, pokud bude třeba, ještě text upravte dle jeho výhrad a návrhů. Je možné ,že bude chtít nějaké své odpovědi ještě přeformulovat či doplnit.  Po druhé autorizaci již můžete článek otisknout či publikovat na vašem webu!