Jak si poradit s marketingem podcastu? Dejte svému obsahu pozornost, kterou si zaslouží!
Váš zbrusu nový podcast je na světě. Jenže jak ho dostat až k divákům a posluchačům do toho virtuálního? Marketing je nedílnou, a opravdu důležitou, součástí celého procesu tvorby obsahu.Který tvůrce by se spokojil pouze s lajkem od mámy či kamaráda? Pojďme se tedy společně podívat, jak na to!
Důležité je vědět, pro koho podcast tvoříte
I ten nejlepší podcast na světě nazaujme každého, proto je dobré si již před jeho tvorbou ujasnit, komu je vlastně určen. Kdo je vaše cílovka? Jaký obsah obvykle vyhledává? Napište si na papír následující údaje:
- Věkové rozmezí posluchačů
- Zájmy
- Profesní zaměření
- Jazyk, způsob komunikace
Až si určíte, kdo jsou vaši posluchači, můžete jim přizpůsobit obsah a následně i své marketingové aktivity.
Bez sociálních médií se neobejdete
Kdo nemá sociální sítě, jako by neexistoval. Pokud tedy tvoříte podcast, investujte čas i do správy sociálních sítí. Zjistěte, na kterých platformách se vaše cílovka pohybuje nejvíce a těm se věnujte. Nemá smysl přidávat identický obsah úplně na všechny. Je to velmi náročné a neefektivní.
Pokud si to můžete dovolit, vytvořte svému podcastu reklamu, která se bude potenciálním posluchačům zobrazovat. Reklamu na platformách od Mety lze vytvořit i s budgetem 100 Kč na měsíc. Nezapomeňte reagovat na komentáře - vytvořte si vlastní komunitu!
Na kterých sociálních sítích můžete váš podcast sdílet?
- Instagram - hodí se pro jakékoliv téma. Výhodou je možnost spolupráce s influencery, kteří vám mohou zajistit větší dosah.
- Facebook - hodí se pro jakékoliv téma. Výhodou je možnost skupin, díky kterým so vytvoříte komunitu.
- X - hodí se spíše pro obsah na téma politika, dění ve světě, videohry. Jedná se spíše o textovou platformu, proto si musíte dát záležet na popisku.
- Threads - též spíše textová platforma. Lidé na ni rádi sdílí osobní příběhy, takže se hodí například pro rozhovory o se zajímavými osobnostmi.
- LinkedIn - hodí se pro podcasty na téma zaměstnávání, kariérní růst a vzdělávání.
- Tiktok - ideální na zábavný obsah pro mladé publikum.
SEO optimalizace vás může dostat na vrchol
Možná jste si mysleli, že SEO je důležité jen pro weby, ale i název epizody podcastu či popisek je text, podle kterého vás lidé z vaší cílovky mohou ve vyhledavači najít. Udělejte si tedy analýzu klíčových slov a snažte se je při textaci smysluplně využít! A pokud máte vlastní web, můžete váš podcast podpořit blogovými příspěvky. Inspirovat se můžete třeba naším podcastem Autentická Výzva!
Díky správně použitým klíčovým slovům mohou lidé váš podcast najít na webu
Spolupráce a partnerství se vyplatí
Možná si myslíte, že nikoho nepotřebujete - že si vás vaše publikum “nějak” najde. Ale k tomu může dojít jen tehdy, dostane-li se váš podcast ven z vaší sociální bubliny.
- Zkuste pozvat na rozhovor nějakého influencera, který je odborníkem na vaše témata nebo má stejné zájmy jako vaše cílovka.
- Kontaktujte jiné podcastery a zkuste se domluvit na tvorbě společné epizody.
- Najděte si relevantního sponzora, přes jehož produkt vás lidé mohou najít.
Nezapomeňte vaši spolupráci propagovat na sociálních sítích - navzájem se označujte v příspěvcích a vytvářejte společné posty!
Sbírejte kontakty a rozesílejte pravidelné emailingy
Vaším posluchačům můžete nabídnout možnost přihlásit se k odběru aktualit a novinek. Díky tomu si udržíte jejich pozornost a můžete přilákat nové!
Analyzujte výsledky vašich marketingových kampaní
Sdílením příspěvků či rozesláním emailů marketing nekončí. Sledujte, jak si na kterých platformách vedou, jaký obsah lidi zaujal. Přizpůsobte pak další epizody a texty již osvědčené strategii a ty, které lidi nezaujaly naopak přestaňte praktikovat.
Pozornost váš podcast nezíská za týden, ale pokud se zaměříte na relevantní platformy a budete pravidelně komunikovat s fanoušky, vaše časová i finanční investice se brzy vyplatí!